מערכות BIM

כתב כמויות אוטומטי

כתב כמויות (BOQ) הוא מסמך המפרט את הכמויות והעלויות של כל החומרים, העבודה והציוד הנדרשים להשלמת פרויקט בנייה. באופן מסורתי, יצירת כתב כמויות היא משימה מייגעת וגוזלת זמן הכוללת מדידה וחישוב ידני של הכמויות של כל פריט הדרוש לפרויקט. אולם, בימינו אלה, בזכות ההתקדמות הטכנולוגית, ניתן לבנות כתב כמויות באופן אוטומטי, באמצעות ממשק דיגיטלי ליצירת טקסטים מבוססי נתונים.

יצירת כתב כמויות

כותבי כמויות אוטומטיים, הידועים גם כמחוללי כתבי כמויות אוטומטיים, משמשים בעיקר בתעשיית הבנייה ומיועדים לאדריכלים, מהנדסים, חשבים, יזמים וקבלנים. עם זאת, כיום תוכנות כתבי כמויות מיושמות גם בתחומים מקצועיים נוספים שדורשים הערכות עלויות מפורטות, כגון ייצור ומחקר. 

מחוללים אוטומטיים של כתב כמויות מסייעים למנהלי פרויקטים להעריך את העלויות של פעילויות שונות, ליצור תקציבים ולעקוב אחר התקדמות הפרויקט. כך, מחולל כתב כמויות אוטומטי יכול להפיק דוחות המשווים את העלויות המשוערות לעלויות בפועל וזאת כדי לאפשר למנהלי הפרויקט לעקוב אחר התקדמות העבודה ולבצע התאמות לפי הצורך. אפשרות זאת תורמת להשלמת הפרויקט במסגרות הזמן והתקציב.

על כך, השימוש בכתב כמויות אוטומטי נעשה על מנת לחסוך זמן, לצמצם שגיאות ולשפר את הדיוק של הערכות העלויות וכך ליצור תנאים אופטימאליים לביצוע מוצלח של הפרויקט. בשל היתרונות הרבים והחשובים האלה, יותר ויותר חברות העוסקות בבניה ובניהול תשתיות מאמצות את הטכנולוגיה ומתחילות להשתמש בה בפועל.

כיצד פועלת תוכנה ליצירת טקסט כמויות אוטומטי?

התוכנה המשמשת ליצירת כתב כמויות אוטומטי מתבססת על טכנולוגיית מידול אינפורמציה של המבנה (BIM), וזאת על מנת למשוך נתונים ממודלים תלת מימדיים שנוצרו במסגרת הפרויקט. התוכנה יכולה למדוד אוטומטית את הכמויות של החומרים הנדרשות, לחשב את עלות העבודה והציוד ולהפיק כתב כמויות מקיף תוך דקות ספורות. 

השלב הראשון בהפעלת התוכנה הוא ייבוא של מודל התלת מימד לתוכנה באמצעות המרתו לאחד מהפורמטים התומכים, כגון IFC, DWG או Revit. לאחר מכן, יש להגדיר את האלמנטים השונים במודל על ידי הקצאת מאפיינים לאלמנטים השונים, כגון חומרים, גדלים וסוגים. בסיום ההגדרות, התוכנה מתחילה לחלץ את הנתונים הדרושים מהמודל ומשתמשת בהם על מנת לחשב עלויות ישרות (חומרים, עבודה וציוד) ונלוות (הובלה, הוצאות חשמל, אבטחה וכו'). התוצאות של החישובים מוצגות במסמך BOQ מקיף ומפורט. האלגוריתם של התוכנה ימשיך לעבד את המידע במהלך הפרויקט, בהתאם לנתונים החדשים שיוזנו  בבסיס הנתונים של המודל. 

חשוב לציין שהדיוק של מסמך BOQ אוטומטי תלוי באיכות המודל התלת-ממדי והמאפיינים ששויכו לאלמנטים השונים. לכן, חיוני לוודא שהמידע שנקלט בתוכנה הינו עדכני ונטול טעויות. בסיום החשיבים של האלגוריתם, מומלץ לעבור על המסמך ולאמת את הנתונים שהתקבלו.

כתב כמויות

יתרונות מרכזיים של כתב כמויות אוטומטי

אחד היתרונות המשמעותיים ביותר בשימוש בתוכנה לכתב כמויות אוטומטי הוא יכולת להגיע לתוצאות מדויקות ללא טעויות. התוכנה משתמשת במדידות מדויקות מדגמי התלת מימד ומבטלת את האפשרות לטעות אנוש. המשמעות היא שה-BOQ יהיה אמין ועקבי יותר, יפחית או אף יבטל סיכוי לטעויות וכך ימנע סיכסוכים בין גופים מקצועיים שונים המעורבים בפרויקט. 

יתרון נוסף של כתב כמויות אוטומטי הוא היעילות שלו. יצירה אוטומטית של המסמך חוסכת כמות משמעותית של זמן שאחרת היה מושקע בחישובים ידניים והיה דורש עבודה של איש צוות. כאשר החלק החישובים נעשים על ידי התוכנה, מנהלי פרויקטים יכולים להתמקד בהיבטים ארגוניים, לוגיסטיים ושיווקיים של הפרויקט ולהקצות כוח אדם שיש ברשותם למשימות אחרות. יתרה מכך, כתב כמויות אוטומטי מספק מפרט מקיף יותר של העלויות מזה הידני. כך למעשה, יכולים מנהלי פרויקטים לזהות חיסכון פוטנציאלי בעלויות.

שיתוף

אולי תתעניין גם ב...

שיתוף קבצים בבנייה
מערכות BIM

שיתוף קבצים בבנייה

תוכנה ייעודית לשיתוף קבצים מאפשרת לכל המעורבים בפרויקט לרכז תוכניות בנייה ומגוון קבצים רלוונטיים בפלטפורמה אחת, תוך הנגשת המידע, הגדלת השיתופיות בפרויקט, קיצור זמנים וחיסכון בעלויות. כל פרויקט בנייה סטנדרטי

קרא עוד »
ניהול תשתיות מים
מערכות BIM

ניהול תשתיות מים

ניהול אפקטיבי של תשתיות המים חיוני להבטחת תפקוד תקין, פיתוח בר קיימא וחוסן מערכות המים מול אתגרים של בלאי והשפעות סביבתיות. ניהול תשתיות מים הוא היבט מכריע בהבטחת אספקת מים

קרא עוד »
ניהול סיכונים בפרויקט בניה
מידול מציאות רבודה

ניהול סיכונים בפרויקט בנייה

תוכנה ייעודית לניהול גורמי סיכון בענף הבניה והתשתיות. מערכת מחשוב המאפשרת זיהוי מוקדם של המצבים המסכנים את הפרויקט או את הסביבה, בהיערכות הולמת אליהם, מזעור נזקים או נטרולם, הכל תוך

קרא עוד »

אנחנו שמחים שאתם מתעניינים במוצרים שלנו

לפרטים נוספים ולקבלת הצעה מלאו את פרטיכם ונציגנו יחזרו אליכם בהקדם.

קבלו הדגמה אישית אחד על אחד במועד הנוח לכם:

קבלו הדגמה אישית אחד על אחד במועד הנוח לכם:

BIM 360

מוצר זה יכול לשדרג ולייעל את ההתנהלות שלכם בשלב הגשת התוכניות. כל מה שנדרש מכם בכדי להכיר את BIM 360 יותר מקרוב הוא לעשות כך.
השאירו פרטים וניצור עמכם קשר בהקדם.