מערכות BIM

מערכת תיאום תשתיות

זוכרים את פיצוץ צינור המים שהציף שכונה שלמה בתל-אביב? בינואר 2023 בעת עבודות של חברת החשמל נפגע צינור מים ונחסמו רחובות מרכזיים בעיר. חברת החשמל פגעה בצינור המים בשל חוסר המודעות למיקום התשתיות, טעות כזו ותקלות רבות נוספות בעלות משמעות כלכלית ובטיחותית רבה לא יכלו להתרחש אילו מערכת תיאום תשתיות היתה מלווה את הפרויקט.

תיאום תשתיות מהווה היבט קריטי בחברה המודרנית. הוא נוגע לפעילות בכל ענף באופן ישיר או עקיף – מערכות תחבורה, תשתיות מים וביוב, לרשתות אנרגיה, תקשורת ועוד תחומים המהווים בסיס לפעילות עסקית, מיזמים פרטים או פרויקטים ממשלתיים. תשתיות אלו הן עמוד השדרה של חיי היומיום, בטחון והכלכלה המדינית. תאום המערכות השונות נועד למנוע תקלות שבדרך ככל יעלו הרבה כסף ויפגעו בשגרה של כולנו. עם זאת, תיאום מערכות מורכבות ומתקדמות הוא משימה מאתגרת. כאן נכנסת לתמונה מערכת תיאום תשתיות.

מהי מערכת תיאום תשתיות?

מערכת תיאום תשתית היא פלטפורמה דיגיטלית המאפשרת סינכרוניזציה של פעולות הנדסיות שונות ללא יצירת קונפליקטים והתנגשויות ביניהן. מטרת המערכת היא לתאם והבטיח פעילות תקינה זו לצד זו של תשתיות כבישים, רשתות חשמל, מערכות תקשורת, מערכות מים, שפכים ועוד. התוכנה מאפשרת תקשורת יעילה בין הגורמים הזנה פשוטה של טפסים ובקשות. היא מסיעת לזהות בעיות פוטנציאליות ולספק פתרונות לפני שהן הופכות לבעיות גדולות. מערכת תיאום תשתית משפרת את התקשורת ושיתוף הפעולה בין מוסדות, ארגונים ובעלי עניין שונים.

חשיבותה של מערכת תיאום תשתיות

  • תכנון וביצוע פרויקטים הנדסיים בצורה בטוחה ויעילה
  • שיפור יעילות מערכות התשתית – על ידי תיאום מערכות תשתיות נוכל לזהות מקומות שבהם דרושים שיפורים כמו הפחתת עומס או הדגלת נפח.
  • עמידות בפני אסונות או מצבי חירום – כאשר מערכות שונות מתואמות זו עם זו קל יותר לאתר נקודות תורפה או התנגשות של תשתיות ולנקוט צעדים על מנת למנוע את ההתנגשויות ולצמצם נקודות תורפה.
  • שיפור תקשורת בין ארגונים – מערכת תיאום תשתיות תאפשר תקשורת בין גופים שונים בעלי עניין וקבלת החלטות מושכלות משותפת
מערכת לתאום תשתיות

כיצד פועלת מערכת תיאום תשתית?

מערכת תיאום תשתית משלבת לרוב מספר תכונות מרכזיות:

ניהול נתונים

מערכת תיאום תשתית מסתמכת על נתונים מדויקים ועדכניים כדי לתפקד בצורה יעילה. זה יכול לכלול נתונים על מערכות תשתית, כמו מיקום ומאפיינים שונים של כבישים, גשרים, רשתות אנרגיה וכו', מידע על נקודות תורפה אפשריות, כמו אזורים המועדים להצפות או רעידות אדמה.

ניתוח ומידול

מערכת תיאום תשתית עשויה להשתמש בכלי ניתוח ומידול מרחבי מתקדמים כדי לעבד נתונים ולזהות בעיות פוטנציאליות.

שיתוף פעולה ותקשורת

מערכת תיאום תשתית יכולה לסייע בשיפור שיתוף הפעולה והתקשורת בין סוכנויות, ארגונים ובעלי עניין שונים. זה יכול לכלול שיתוף נתונים ותובנות, תיאום תוכניות ואסטרטגיות ומתן עדכונים על התקדמות ואתגרים.

קבלת החלטות

מערכת תיאום תשתית יכולה לסייע בקבלת החלטות מושכלות בנוגע להשקעות פיננסיות עתידיות ומשמעות של שיפורים בתשתית קיימת.

תקלות שעלולות להתרחש כשאין תאום בין תשתיות

שיבושים

חוסר תיאום בין תשתיות שונות עלול להוביל לתקלות. למשל, אם תשתית אחת אחראית על אספקת חשמל לתשתית אחרת, ואין תיאום ביניהן, הפסקת חשמל בתשתית אחת עלולה לגרום לתקלת שירות בתשתית אחרת.

חוסר יעילות

ללא תיאום, תשתיות עלולות להכפיל מאמצים ומשאבים, וכתוצאה מכך חוסר יעילות. לדוגמה, אם שתי תשתיות שונות אחראיות על תחזוקת הכביש, אך שתיהן אינן מתקשרות עם השנייה, שתיהן עלולות בסופו של דבר לתקן את אותו קטע כביש, תוך בזבוז זמן ומשאבים.

מפגעי בטיחות

תיאום בין תשתיות שונות חשוב מטעמי בטיחות. כך למשל, אם מונח צינור גז ליד צינור מים, ואין תיאום בין שתי התשתיות, קיים סיכון שיחפרו לתקן את צינור המים עלולים בטעות לפגוע בצינור הגז ולגרום למפגע בטיחותי.

עלויות גבוהות

חוסר תיאום עלול לגרום להגדלת העלויות. לדוגמה, אם בניין נבנה, ותשתית החשמל אינה מתואמת עם תשתית האינסטלציה, התיקונים עלולים לעלות לא מעט כסף.

השפעה על הסביבה

חוסר תיאום בין תשתיות יכול גם להשפיע לרעה על הסביבה. למשל, אם נבנה כביש חדש, ואין תיאום עם תשתית המים, סלילת הכביש עלולה לגרום לשחיקת קרקע וזיהום במקווי מים סמוכים.

שיתוף

אולי תתעניין גם ב...

ניהול תשתיות מים
מערכות BIM

ניהול תשתיות מים

ניהול אפקטיבי של תשתיות המים חיוני להבטחת תפקוד תקין, פיתוח בר קיימא וחוסן מערכות המים מול אתגרים של בלאי והשפעות סביבתיות. ניהול תשתיות מים הוא היבט מכריע בהבטחת אספקת מים

קרא עוד »
ניהול סיכונים בפרויקט בניה
מידול מציאות רבודה

ניהול סיכונים בפרויקט בנייה

תוכנה ייעודית לניהול גורמי סיכון בענף הבניה והתשתיות. מערכת מחשוב המאפשרת זיהוי מוקדם של המצבים המסכנים את הפרויקט או את הסביבה, בהיערכות הולמת אליהם, מזעור נזקים או נטרולם, הכל תוך

קרא עוד »
חישוב כמויות בטון
כתב כמויות לבניה

חישוב כמויות בטון

ביצוע חישובים של כמות הבטון הנדרשת נחוץ ליצירת כתב כמויות, לגיבוש תוכניות בנייה הנדרשות לבדיקת כדאיות הפרויקט, בכניסה למכרזים, לתפעול שוטף של התנהלות פרויקטים ולעמידה עקבית במסגרת התקציבית.

קרא עוד »

אנחנו שמחים שאתם מתעניינים במוצרים שלנו

לפרטים נוספים ולקבלת הצעה מלאו את פרטיכם ונציגנו יחזרו אליכם בהקדם.

קבלו הדגמה אישית אחד על אחד במועד הנוח לכם:

קבלו הדגמה אישית אחד על אחד במועד הנוח לכם:

BIM 360

מוצר זה יכול לשדרג ולייעל את ההתנהלות שלכם בשלב הגשת התוכניות. כל מה שנדרש מכם בכדי להכיר את BIM 360 יותר מקרוב הוא לעשות כך.
השאירו פרטים וניצור עמכם קשר בהקדם.